Dr.Vörös György és Családja________Üdvözli honlapján
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Írásaim
Írásaim : Az emberi szellem süllyedése

Az emberi szellem süllyedése

  2005.04.19. 19:57

A kultúra: a szellem művelése; A civilizáció: az anyag művelése. Napjaink fő bűne: a civilizáció megöli a kultúrát

Az emberi szellem süllyedése

 

                                 

Úgy 150 évvel ezelőtt vette észre Kierkegard a barbárság betörését az európai szellem világába. Utána Le Bon úgy 80 évvel ezelőtt azt mondta, hogy abban az időben élünk, amikor az egyén tudatos tevékenysége helyébe a tömeg tudattalan tevékenysége lép. Az értelem helyébe az ösztön, a fény helyébe a homály, a rend és a józanság helyébe a rendetlenség és a szenvedély nyomul. Szerinte a barbárság  nem úgy, mint a népvándorlás idején kívülről jött,  hanem alulról, belülről rohanta, rothasztotta meg az embert. Hamvas Béla erről azt mondja, hogy „ehhez hasonló katasztrófa az embert csak akkor érte, amikor a földet özönvíz árasztotta el és az ember az óceánban elmerült. De akkor ez az elmerülés külső volt, miként a népvándorlás is külső; de ma az ember a saját tudattalanjába és a társadalom a saját tömegébe merül alá. Ma éljük meg ezt a belső vízözönt.”

 

Marx és a szocializmus- kommunizmus apostolai is a tömegek lázadását készítették elő s ezzel valóságos „szellemi tatárjárást” zúdítottak ránk. A klasszikus értékek lerombolóinak Batu kánjaivá váltak. Az osztályharcos monomániáikkal, az osztálygyűlölet, az irigység szításával, az erkölcsi gátlások felszabadításával, a társadalom „átrétegezésével” felgyorsították a Gustave Le Bon jósolta rothadási folyamatot.

 

Weöres Sándor a lelki-szellemi környezetszennyezésre gondolva így jellemzi korunkat: „ a ganaj-imádóvá törpült emberiséget utól érte a trágyaözön”.”A tudomány helyébe az adatbogarászás és a népszerűsítő tömegművelés; a jóság helyébe az érzelgősség; a törvény és az erkölcs helyébe a csoportérdek és az önzés, az anyagi és szellemi divatok kerülnek.”

 

Hamvas Béla A Vízöntő című esszéjében azt mondja, hogy „a legnagyobb veszély, ami egy  népet fenyegethet az az, hogy primitívvé válik, hogy eldobja magától a tudatos gondolkodást és a tudatos gondolkozót s ezzel a tudatlanság óceánjában elmerül.” „Így válik csőcselékké, söpredékké züllik…”

 

Kultúránk haldoklását elősegítő technikai civilizáció megszületésével, ennek csúcsteljesít-

ményével: a tömegkommunikációnak, - mint legújabb kori szellemi vízözönnek, - a mindenek fölötti ránktelepedésével, a fentiekben megjósolt enyészet felgyorsult napjainkra.

 

E tanulmányban /cikkben/ az imént felvázolt romlási folyamatnak csupán néhány jellegzetesebb részterületét kívánom érinteni. Az egész emberiség veszélyben van! A romlás az  itt leírtaknál sokrétűbb, de úgy gondolom, hogy a főbb területek átvilágítása hozzásegítheti a magyarság és az emberi szellem fáklyavivőit a tisztánlátáshoz, az önismerethez.

 

                                                             ***

 

Mint pedagógus, sokszor megkérdeztem, megfogalmaztam magamban az alapkérdést: „mi is az ember?” Arisztotelész szerint: „az ember politizáló állat” /Zoon politikon/ Franklin Benjamin szerint: az ember „eszközkészítő állat”; Marx szerint: az ember „termelő állat”; a mai közgazdasági szakemberek szerint: az ember „fogyasztói állat”. Szerintem, ez a definíció illik rá a legjobban: „részben a legvadabb ragadozó állat, részben Isten legkedvesebb teremtménye”. Tehát amolyan sárkányfogveteménynek és a szentnek összegyúrásából keletkezett torzó. S ez a torzó nem változott a történelem hajnalától, az ószövetségi időktől kezdve /Mózes V.K.20.rész 10-14/, az asszír, a tatár, a görög, a római, a középkor hódító háborúin a két világháború tömegmészárlásai: Drezda, Hirosíma, Nagaszaki elpusztításán túl, a mai Balkán, Afganisztán , Irak megtámadásán keresztül mindenütt a Földön. Az erkölcsi javulás főbb vonulatai legföljebb: kannibalizmus, rabszolgatartás, hűbéres-tartás, a totalitárius rendszerek modern rabszolga sorsban tartott állampolgárai; a világbanki kölcsönök rabszolga-szíján tartott állampolgárai, illetve nemzetei. A növekedés határai szinte globalizálódtak, s közben az „igavonó baromi-járomba bújás” egyre emberibbnek, úgy látszik, egyre önkéntesebbnek tűnik. Az eladósodott országok állampolgárai  /így mi is/, „humanizált rabszolgákká” váltak. Míg Szabó Dezső az Elsodort falu-jában azt nehezményezte, hogy az egész falú  az uzsorás kocsmárosnak dolgozik, addig ma elmondhatjuk, hogy egész földrészek, - nemcsak államok, - az uzsorás IMF-nek /Nemzetközi Valutaalapnak/ dolgoznak.

 

Ez, a humanizált rabszolgatartás még erkölcsösnek is tűnhet a szociál-liberalizmus hívei között. De a mindennapos rablógyilkosságok, kéjgyilkosságok, politikai gyilkosságok, a merényletek, a túszejtések, a kínvallatások, az etnikai gyilkosságok, a terrorizmus, anarchia, a permanens háborúk a glóbuszunkon; a bombázások, a biológiai, a vegyi, az atom-, neutron-, hidrogén-fegyverek, stb.-k gyártása és használata remélem visszabillentik az olvasóim agyát a kiindulási definíciónkhoz: hogy az ember valóban úgy tűnik ,hogy a legvadabb ragadozó állat. A technikájának a fejlődése elsősorban az emberpusztító eszközök tökéletesítését eredményezte.

 

Konrad Lorenz etológus szerint az állatvilágban van ragadozó-préda viszony, de csak a különböző fajok között. Egy fajon belül az evolúciós fejlődés, a létfenntartás ösztöne, rituális  vetélkedéssé szelídítette a fajon belüli küzdelmet. Lorenz szerint ez a fejlődés azért nem ment végbe az emberi fajon belül, mert két meztelen, csupasz kezű meglett férfi nem képes eszköz használat nélkül megölni a másikat. Az eszköz-használat pedig mintegy csak pár százezer éves. Semmi ez, az evolúció sokmillió éves szükségletéhez képest.

 

Szondi Lipót, magyar származású svájci sorsanalitikus szerint „Káin uralkodik a világon; a Káin-gén, az agresszor gén; és ez a sajátos, tömegében erősebb az alkalmazkodó, a törvénytisztelő Ábel-génnél.” /Mesterházy Zsolt szerint ez uralkodott a római birodalomban is

csakúgy, mint napjainkban az USA-ban/.

 

Az imént leírt torzónak /az embernek/ a szebbik oldala az, hogy Isten lelket lehelt bele. /Gondolom, hogy még nem emberevő korában!/ Történelmi tény, hogy a vallás egyidős az emberiséggel. A történelem hajnalán feltűnő nagy birodalmak, a Sumer, Egyiptom, Kína, India, de az Újvilágnak az európai ember által elpusztított kultúrái is mind erről tanúskodnak. Isten mindenütt, minden időben kinyilatkoztatta magát a teremtményeinek. A szellemi szférának eme legelső területén a kinyilatkoztatás mécseseit ápoló, tápláló papság, megalkotta idővel a maga erkölcstanát /emberszelídítő normáit/, liturgiáját /érzelmekre ható istentiszteleti módját/. Majd megalkotta dogmatikáját /a szabatosan megfogalmazott, hinni köteles alapigazságait/; az erre épülő teológiáját /istentanát, a vallással kapcsolatos tételes is- mereteit/ és végül a hiarerchiáját /a világi, látható egyházát/. Ez természetesen nem azonos az egy hiten lévők szellemi közösségével, az Anyaszentegyházzal.

 

Kétségtelen, hogy az emberi történelemben a legfontosabb, a legnemesebb tettet: a ragadozó vadnak elég jó hatásfokkal emberré alakítását a vallások számlájára /érdemére/ kell írnunk. Az már sajnálatos, hogy ebbéli igyekezetükben a vallások is idővel válságba kerültek, mert lassan kiveszett belőlük a legerősebb vonzóerő: a misztika /az Isten benső, közvetlen megtapasztalásának az ősi, titkos tana/. Az Isten és az ember közvetlen kapcsolat-teremtésének módszeres művelése és az utódoknak ebbe való beavatása…E helyett a világi egyház a teljes hierarchiájával egy időben politikai hatalommá, napjainkban pedig amolyan „lelki szolgáltató vállalattá” vált; amely lassan az Isten és az ember közé ékelődött. /Hiszen tanítása szerint egyedül ő van birtokában a kegyelemhez vivő eszközöknek, a szentségek kiszolgáltatása által./. Ezzel szemben az emberben megszakítás nélkül él az ősi forrás, a közvetlen kinyilatkoztatásban részesülés, az Isten közvetlen megtapasztalásának a vágya, az ez iránti igény. Csak a primitívebb, a népi vallásosság szintjén élőket elégítheti ki csupán a vallási tradíciók ápolása és hagyományos tételeinek ismerete. Kívánatos lenne, hogy ne csak egy vallásba való beleszületés, vagy belenevelés képezze alapját a hívők gyarapodásának, hanem a misztika vonzása is.

 

Véleményem szerint az emberi szellem süllyedését az emberiség körülményeiben bekövetkezett néhány esemény /fő ok/  indukálja, gerjeszti. A leg alapvetőbb ok, az ipari-technikai forradalom visszaütő bumerángja. Az ember versenyt fut önmagával korunkban. Ezért a mai élet megfoszt az öneszméléshez szükséges időtől.

 

Az első baj: az eltömegesedés /városiasodás/. Ma már, a még nem fejlett országok lakosainak a zöme is néhány nagyvárosban él. Pl.: a közel 70 milliós Egyiptomnak közel harmada a 20 milliós Kairóban zsúfolódik össze. Már a múlt század elején megírta Oswald Spengler  A nyugat alkonya című művében, hogy az elváriasodás /az elpolgáriasodás/, civilizálódás a kultúra halálát jelenti. Az eltömegesedés megöli a kultúrát! Konrad Lorenz még hozzá teszi: ”viselkedés-lélektanilag a túlzsúfoltság a szociális kapcsolatok túlkinálatával jár. Erre a városlakó,  embertelen módon, agresszióval válaszol.” Ezért akkora és állandóan növekvő a bűnözés a nagyvárosokban. /Gyilkosság, maffiózás, betöréses lopás, autólopás, nemi erőszak, kábítószerek, alkoholizmus, bűnöző szervekbe való beépülés, stb./

 

A süllyedés második területe: az emberiség elbutulása /szellemi degenerálódása/. A pedagógusok ezt már sok évtizede észrevették, csak az akkori oktatáspolitika mellett észrevételüknek nem adhattak hangot. Az egyik kollégám így összegezte a helyzetet: „az emberiség lassú elbutulásának folyamata felgyorsult napjainkban.!” Az óvónőktől az egyetemi oktatókig erről panaszkodik mindenki: „egyre rosszabb a merítés, egyre rosszabb az utánpótlás.” Czeizel Endre  szerint: „20 év alatt 440%-kal nőtt hazánkban az értelmi fogyatékosak száma!” /S ezt úgy 25 évvel ezelőtt mondta a Pécsi Humángenetikai Konferencián/. Oly kétségbeejtően kevés a gyógypedagógiai férőhelyek száma, hogy szükség megoldásként országosan un. „korrekciós osztályokat” hoztak létre a normál osztályok tehermentesítésére. De nem csak a buták lettek hülyébbek,, hanem az egész populáció értelmi színvonala süllyedt. Az emberi képességek valamikori „normál eloszlása” helyére baloldali aszimmetria lépett E jelenség oka külön tanulmányt igényelne. Konrad Lorenz ezt a jelenséget „genetikai széthullás” veszélyeként említi. Nincs szelekciós nyomás a szociális viselkedési normák fejlődésére és fenntartására. Továbbá nincs szelekciós lehetőség a degeneráltak szaporodására. Ezek következménye szerinte a társadalom infantilizálódása. Azt jósolja, hogy ennek végső eredményeként a „lázadó” ifjúság szociális parazitává fejlődik.

 

A harmadik szellemi torzulási jelenség: az, hogy az emberi nem „belső irányítottságú emberből külső irányítottságúvá válik”. Alexis Carrel: „Az ismeretlen ember” című könyvében /Nobel-díjas fiziológus/ azt írja, hogy a napi viszonylagos szellemi magány elengedhetetlen feltétele az emberi személyiség harmonikus fejlődésének. A lélek befelé for-

 

dulásának ezen órái teremthetnek benne harmóniát. Az egyént ért külső ingereknek ez a feldolgozási szakasza hasonlatos a szarvasmarha biológiai ritmusához. Legelés, visszaböfögés a bendőből, megrágás, újra lenyelés, aztán jöhet csak az emésztési funkció- A mindent kisajátítani, birtokolni akaró mai modern ember életformája ettől a szellemi emésztési folyamattól fosztja meg önmagát. Régen, akár egy előadás meghallgatása, akár egy baráti beszélgetés, vagy egy könyvrészlet elolvasása után hosszan megrágtuk, kritikailag, logikailag, erkölcsileg, érzelmileg elemeztük, megemésztettük a hallottakat, látottakat, vagy olvasottakat. Mit mondott? Hogy is mondta? Miért mondta? Mi cél mozgatta cselekedetét? Tisztességes volt? Én is hasonlóan cselekednék? Stb, stb. Minden bennünket ért benyomást /információt/ egészségesen feldolgoztunk. A mai életforma /az eltömegesedés, elvárosiasodás, gettósodás; lásd a modern lakótelepeket!/, az állandó csordában, közösségben élés, a viszonylagos elkülönülésre való képtelenség; az emberiségre zúduló tömegkommunikációs szennyáradat, egyoldalúvá torzította az emberi lelket. Megszűnt a lélek befelé forduló funkciója. Régen volt az emberi léleknek egy belső magja, erkölcsrendje, értékrendje; a tradíciókhoz, az eszményképekhez, a magatartás-mintákhoz való ragaszkodása, amely az élet minden helyzetében, idejében eligazította. Volt egy „belső iránytűje”, mércéje, amelyen a pszichológus mérőónja megütközhetett s amelyhez ő mindig mindent hozzáigazíthatott.

 

A mai ember legtöbbjéből hiányzik ez a belső mag, belső tartás, iránytű. Ehelyett a mai ember többnyire olyan, mintha az agyában egy lokátort /radart/ helyeztek volna el a környezete elvárásainak a letapogatására. Döntéseit, cselekedeteit, gondolatait jobbára a külső környezete határozza meg. Ennek következtében a mai ember egy része egyén, de nem egyéniség; személy, de nem személyiség. Jellemvonásai eltűntek, amolyan semmilyen, egyforma tömegemberré, fogyasztóvá aljasul. /Élelmiszer-, iparcikk-, nő-, alkohol-, kábítószer, műsor-fogyasztóvá./

 

Hogyan is történt az elmúlt rendszerben a káderkiválasztás, az érvényesülés útja? Úgy, hogy az úttörő szervezetben a KISZ-ben, a Pártban, a munkahelyén annak, akinek az agya helyetti radarkészülése a legjobban működött, aki a legelegánsabban fogalmazta meg „a felsőbb elvá- rást, azt kiemelték, az karriert csinált.

 

Ezzel szemben hogyan állunk ma, egy információ özönben élő, éppen az üres lakásba hazatérő diák viselkedésével? Mivel a viszonylagos elkülönültséget nem biztosító mai életforma miatt megszünt a lélek befelé fordulása /működése/, az üres lakásban /a végre szent magányban/ üresnek, unalmasnak érzi magát, s az első dolga hazaérve, hogy benyomja a magnó, videó, TV, vagy rádió bekapcsoló gombját. Ha ennek éppen akadálya van /pl.: áramszünet/, akkor azonnal lemegy az utcára a kortárscsoport „bandához”, hogy ne unatkozzon. Ilyen kétlábon járó „szellemi szegényházzá” torzult napjainkban az információk özönében élő, valaha az Isten képére teremtett egykori ember. A mai fiatalok egy része még az iskolába, vagy munkahelyére járás ideje alatt is a fejére tett fülhallgatóval védekezik walkmanján keresztül a szellemi vákumjának elviselhetetlensége ellen. Inkább a rockzene, semmint egy önálló gondolat megszületése. Könnyebb a passzív befogadás, mint az aktív szellemi munka.

 

A fentiekben jellemzett tömeges személyiség-torzulást „külső irányítottságúvá válásnak” nevezhetjük. Ez, természeténél fogva gyűjtő fogalma számos egyéb, ezzel kapcsolatos torzulásnak. /Újhullámok, új zenei, öltözködési, viselkedési, stb. divatok gátlástalan majmolá- sának; az egyén szuggesztibilitási, befolyásolhatósági, manipulálhatósági, jellegtelenné válási, tipizálhatóvá válási, egyre dogmásíthatóbbá válási jelenségeknek./

 

Ezt a jelenséget, úgy 30 évvel ezelőtt, Riesmann /amerikai szociológus/ A magányos tömeg című könyvében jelezte elsőnek. De a magyar társadalomban csak az utóbbi évtizedekben lett jellegzetessé, tipikussá. Egyébként a rádió, TV elterjedésének tömegbefolyásoló hatására /s főként azzal egyes hatalmi csoportoknak visszaélési lehetőségére, veszélyére/ Kodolányi János hívta fel a figyelmet elsőként, az 1943. évi  balatonszárszói Magyar Élet Tábora gyülésén, a bevezető, drámai hangú beszédében.

 

Szellemi torzulásunk összes további baja, ebből a háromból következik. Nevezetesen a /4./ az érzelmi elsivárosodás /részvétlenség, az irodalom és a művészetek primitívizálódása; ízlés vesztés, útvesztés, értékvesztés, stb./ A mai emberek többségében a valamikori fájdalom és öröm kontrasztjának természetes hullámzása, a hallatlan unalom észrevétlen rezgésévé csillapodik. A részvétlenség eluralkodása, - mondja Konrád Lorenz, - a tradíciók lerombolását eredményezi. A zsidó vallás és szellemi élet táplálója, „örök égője”, éppen a tradíciók mindenek fölötti gondos ápolása. E téren is tanulhatnánk tőlük. Csak a nem zsidó népek hagyományait, mítoszait igyekeznek lerombolni, elfeledtetni. A hagyományok lerombolásának egyik pszichikai következménye, - mondja Konrad Lorenz,- a nemzedék ellentét. A fiatalok a szüleiket idegen etnikai csoportként kezelik, azaz gyűlölik. A megváltozott életforma, felfokozza a gyermek és szülő közötti kapcsolat hiányát. Ez identifikációs zavarhoz vezet. /Ez nem helyettesíthető anyagiakkal, ajándékokkal való elhalmozással, ami dívik napjainkban./

 

Az 5. torzulási tünet: az akarati elsivárosodás. Akarati nevelésről, az utolsó 50 év pedagógiájában alig olvashatunk /hiszen minden ekkori politikai rendszernek a fő célja a tömegbefolyásolás növelése volt!/. Pedig minden új dolog a világon a képzelet és akarat együttműködésének a szülöttje.. Valamikor keményen meg kellett dolgozni az embereknek a létfeltételekért. Ez megedzette az akaratot. Ma minden készen az emberek ölébe hull, ma minden úgy rendelkezésükre áll, mint a levegő. Hazánkban, a második világháború utáni összeomláskor még az volt az iskolák pedagógiai jelszava: „követelek, mert tisztellek!” Ma ezt lehetne nyugodtan felírni az iskolák kapujára: „Mártsad tejbe, vajba mit se kímélj tőle;  majd derék fajankó válik így belőle!” Szinte fonák hallani a minőségbiztosítás definícióját: „minőség: a vevőnek /tanuló, hallgató, szülő/ kimondott és ki nem mondott elvárásainak a maximális kielégítése.”

 

A 6. torzulási tünet: az emberiség erkölcstelenné válása. Pedig mindennek az alapja az erkölcs. A jogot is ebből kellene levezetni és nem fordítva. E téma külön tanulmányt igényel-ne. Hol van ma már a társadalmi gyakorlatban a tízparancsolat? Sehol! Beszorult ez ma már a templomok falai közé. Nyíltan hirdetik, hogy ivarérett egyedeknek joguk van a nemi életre, az „örömszerzéshez”, a paráználkodáshoz. Szerelemnek nevezik: az önkielégítést egy idegen ember testével.  Parlamentünk legalizálja a gyermekgyilkosságot. A mai szennyirodalom, a tv és a mozi, a videó és a színház a hazudozás, a bűnözés és a paráználkodás iskolája; csakúgy mint a kereskedelem a csalás iskolája. Társadalmasított bordélyházzá vált a Föld! Az adott szó iránti erkölcsi elkötelezettség is szláv mentalitássá változott: mást mondani, mást gondolni és harmadikat cselekedni. Ez mára már nemcsak politikai gyakorlattá vált. Ilyen nyíltan, katedráról hirdetett kereskedelmi gyakorlat: „az árú ára: a fizetőképes kereslet!?” Ki-veszett mára végleg a „tisztességes haszon” fogalma? Az erkölcsi érzék is elveszett? A magyar nép erkölcsét valamikor a gondolat, a szó és a cselekedet egyenértékűsége jellemezte. Vörösmarty így nevelte egykor nemzetét: „Ne nézz, ne nézz hát vágyaid távlatába, az egész világ nem a mi birtokunk!” Ma az egyén az önmegvalósítás önző álarca alatt az egész világot akarja birtokolni. Istenhit nélkül, ha az élet egyszeri és megismételhetetlen, logikátlan is lenne nem ezt az utat járni!

Mivel Mózes, - ismerve népét, - tudatosan kihagyta a kőtáblájáról a „Ne hazudj!” parancsot, ma már a szemérmetlen hazugság olyan özöne zúdul az emberiségre, hogy kivételes ritkasággá vált az igazmondás. Ha netán valahol akad még ilyen személy, arra mint „őskövü- letre, külön állatfajra tekintenek. Churchill már a múlt században kijelentette: „a politika ott kezdődik, ahol a tisztesség végződik!”

 

A 7., - napjainkban a leggyakrabban emlegetett torzulás: az elanyagiasodás /a Mammon imádata/. Minimális befektetéssel maximális hasznot húzni valamiből. Keveset dolgozni, jól keresni, magas szinten fogyasztani! Ma, a legtöbb embernek ez az eszményképe. A mai ember az Isten Fiát nemhogy 30 ezüstpénzért, de 10 kopejkáért is eladná. Számára ott kezdődik az ember, hogy mije van? Különben csóré, senki, akit még becsülni sem kell. A vallási, szellemi, filozófiai dolgok nem érdeklik. A politika is csak annyiban, amennyiben annak a saját számára anyagi hozadéka van. Kelet és Nyugat /kommunizmus és kapitalizmus/ az anyagelvűségben és az erkölcstelenségben ikertestvérek.

 

Eljutottunk korunk szellemi süllyedésének az utolsó vonásához, a tömeges elbugrisodáshoz, az előbbieknek megfelelő viselkedés-torzuláshoz. Napjainkban a „szellem embere” helyébe a „kultúrbugris” lépett. Nevezzük „kultúrbugrisnak”: a tanult /diplomás/, de neveletlen /bugris/ embert. Ez, korunk sajátos terméke; társadalmi, sőt világjelenség. Mint tanár, a továbbiakban e területen a mondanivalómat elsősorban az ifjúság jellemzésére vonatkoztatom. A gondolkodó és nyitott szellemű olvasó azonban más területeken, más korosztályokban is felfedezheti a megfelelő analógiát.

 

Kihangsúlyozom, hogy az ifjúságot nem elítélem, megcímkézem, inkább felmentem, mert történelmi-társadalmi körülményei torzították, manipulálták ilyenné. Akinek nem ige tehát, ne vegye magára. Amit a továbbiakban mondok, az csakúgy mint eddig „halmaztörvény”, tendencia, tehát nem egy kiválasztott egyénre, hanem nagy sokaságra érvényes. Más, idősebb társadalmi rétegekre ugyanúgy vonatkoztatható  ez a torzulási jelenség.

 

A mai fiatalok  egy része ilyen /s ez a rész növekedőben van/:

  • Ő a jól informált egyén, aki mindenről hallott, de pontosan semmit sem tud.
  • Ő az, aki tömegével használ olyan kultúráltnak tűnő kifejezéseket, amelyre ha rákérdezünk, fogalma sincs, hogy az mit jelent. Egy dolognak csak a nevét tudja, de azt, hogy az a dolog micsoda, azt nem
  • Ő az, aki nem ismer el tekintélyt maga fölött, s értelmében szinoním kifejezésként jelenik meg a „tudás” és az „emlékezőtehetség” fogalma.
  • Ő az, aki az emberiség kultúrkincséből: a vallásból és a filozófiából szinte semmi lényegeset sem ismer. A templomok vallási freskói számára semmit sem mondanak. Érthetetlenek, paradoxonok számukra az ilyen kifejezések, mint „Jákon létrája”, a család „Benjaminja”, „József testvérei”, a „Sión hegy alatt”, „hét szűk esztendő!, „egyiptomi tíz csapás”, „irgalmasság lelki-testi cselekedetei”, „hét fő bűn”, „Jónás és a cethal”, a „damaszkuszi út”, stb.
  • A kultúrbugris, a saját nemzetének a történelmét sem ismeri jobban a Bibliánál.
  • A magyar irodalmi műveltsége olyan, hogy öt klasszikus írónk művét sem olvasta; három verset sem tud kívülről, de ő „strukturális verselemzéssel” foglalkozik. Azelőtt minden érettségizőnek legalább 100 verset kellett kívülről tudnia.
  • Művészettörténettel és művészeti irányzatokkal foglalkozik, „izmusokkal”, - színelméletről nem is beszélve, - s közben képtelen lerajzolni egy csonkagúlát, vagy akár egy téglatestet.
  • Régen egy fiatal százával tudott dalokat /népdalt, műdalt, operett- és opera-részletet/, a mai nem tud.
  • Valaha a tizen- és huszonéves tudta, hogy hogyan kell az alkalomnak megfelelően viselkedni és öltözködni, a mai nem tudja. Például: fütyül az iskola, főiskola /egyetem/ folyosóján, vagy tantermében. Gátlástalanul szemetel. Ellop minden mozdíthatót. Rágógumit rág /olykor eszik/ az óra alatt. Evéskor és rágózáskor csámcsog. Nyitott szájjal rágózik és eszik. Üvegből issza a sört. Mosakodás helyett sprézik. Meglopják egymást, hazudnak egymásnak. Fogyasztási cikknek tekintik a másik nemet. Szemérmetlenül hazudnak tanáraiknak, szüleiknek, egymásnak egyaránt. Tiszteletle- nek, udvariatlanok, önkritikátlanok.
  • A komoly könyvek /tudományos, irodalmi, művészeti/ iránti érdeklődésük lecsökkent. Ponyvát, léhűtő szexet, némi parapszichológiát és képregényt olvasnak.
  • A kultúrbugrisnak nincs szépérzéke. Ha lenne, ez az öltözködésén, a párválasztásán, a környezetének alakításán megmutatkozna. /Slamposak, ápolatlanok, topisak./
  • A mai fiatalok egy részének a politikai kultúráltsága szinte a nullával egyenlő.
  • Elvárásuk óriási a szülőkkel és a társadalommal szemben, hiszen a múlt rendszer elvtelen udvarlást folytatott az ifjúság kegyeinek a megnyeréséért.
  • A kultúrbugris önző. Adni nem, csak kapni akar. Az „önmegvalósításnak” minden értéket alávet. /A tömegkommunikáció minden hullámhosszon ma is ezt szuggerálja belé./
  • A saját szuverenitásán ő azt érti, hogy vele szemben senki követelményt ne támasszon, az ő dolgába senki bele ne beszéljen.
  • A kultúrbugris türelmetlen, amit szülei, nagyszülei egy életen keresztül kemény munkával kapartak össze, azt ő induló helyzetként elvárja, hogy megkapja; mégpedig olyan természetességgel, mint ahogyan lélegzéshez a levegő rendelkezésére áll.
  • A  mai fiataloknak nem a szülő, a pedagógus, a nagy magyarok az eszményképei, de még a Nobel-díjasok sem, hanem a média sugallta olyan egyén, akit a pénz, a siker, a hatalom hármassága jellemez.; s aki – ha kell, - a pénzéért a „ganyésága” ellenére még becsületrendet is szerezhet. /Mercédeszről, jachtról, a szeretőjének lakás szerzéséről nem is beszélve./

 

Kedves olvasók! Kemény beszéd ez! Főként ott, ahol négy évtizedig csak az ifjúság dicsérete volt az elvárás! /Hiszen küzdelem folyt, mint ma is, azok szavazatainak a megszerzéséért!/ Napjainkban sajnos nemcsak a Szahara terjeszkedik, a Balkán is felcsúszott már Budapestig.

 

Összefoglalva:  az emberi pszichikumra is érvényes az a fizikai törvény, hogy a „testek mindig a legkisebb ellenállás irányába mozdulnak el”. A mai „puhány, „megengedő”, nem büntető pedagógiának, a messzemenő nagy társadalmi, szociális gondoskodásának az eredménye: „az elnőiesedett, könnyen befolyásolható, puhány, semmilyen, jellegtelen tömegember, tömegfogyasztó: elkorcsosult szellemiségű szociális parazita tömegtenyésztése, aki valamikor csak a föld megtrágyázására lesz jó.

 

Hol van hát itt a hiba? Ott, hogy az emberi szellem zsákutcába jutott: ateistává vált, megtagadta az igazságot, az erkölcsöt, így bukása elkerülhetetlen.

 

Az igazi válság az emberen belül van. A világ megjobbítását önmagával, önmagunkon kell elkezdeni. A mai ember nincs békében önmagával /bűnözés, öngyilkosság, kábítószerek/; sem egymással /válások, perek, pártok, vallási szekták, eszmék nagy száma, háborúk elburjánzása/ sem a természettel. /Elpusztítja természetes életterét; hiányzik ökológiai tudata./

 

A Kozmoszban rend van, ha felborítjuk, belepusztulunk. Következik a Káosz, de az is a Rend része.

 

E C C E   H O M O ! /Íme az Ember!/

  

 

Pécs, 2003. november 20.                                                 /Dr. Vörös György ny. főisk. doc./

                                                                                           7624 Pécs,  Jakabhegyi u. 8/A.I.e..

 
Elérhetőségeim:

Dr.Vörös György nyug.áll.főiskolai docens.

Pécs, 7624 Jakabhegyi ut 8A/1e.

Portálcímem: http://gpotal.hu/portal/drvorosgy/

Tel: 72/226-076

E-mail: dr.vorosgy@freemail.hu

 
Kapcsolatok
 
E-mail Levelezés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Látogatók száma
Indulás: 2005-03-14
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?