Bolsevizmus a katedrán átélve /könyvismertetés/
A szerző, Dr. Vörös György a Pécsi Tudomány Egyetem ny. főiskolai docense, közel fél évszázados élettörténetét, pedagógiai pályáját, tapasztalatait, a világról való gondolatait foglalja benne össze,
amolyan „pedagógiai testámentumként.”
Gyermekkorától kezdve az ormánsági /Kórós/ néptanítóságától, az általános iskolai-, közép-
iskolai tanárságán keresztül egészen az egyetemi katedráig vezető sikeres életútjának, harca-
inak a tapasztalatait osztja meg velünk. Annak ellenére, hogy matematika tanár tollából került
ki ez a könyv, mégis színesebb, fordulatosabb, érdekfeszítőbb, mint napjaink számos szerzőjé-
nek a műve. A tömör, világos, szabatos fogalmazásával, szellemes stílusával annyi informáci-
ót sürít e könyvbe, hogy más szószátyár írók ennyi ismeretet nem 264 oldalon, hanem 4-5
könyvben tálaltak volna fel.
Mi teszi különösen sajátossá ezt a könyvet? Az, hogy nemcsak egy fél évszázad hiteles korraj-
zát nyújtja az olvasónak, hanem a kritikáival, pedagógiai, pszichológiai, filozófiai nézeteivel
úgy ötvözi az átélt történéseket, hogy észrevétlenül az olvasó is részesévé válik az eseményeknek;
hiszen akaratlanul is állást foglal az író ítéletével kapcsolatban.
Közel 3OO Pécs-baranyai pedagógusról tesz említést s közülük számos kiválóságnak, nagy pe-
dagógus egyéniségnek állít méltó emléket. Emellett természetesen az állandó társadalmi kihívás
dzsungel-harcaiban, az alkalmankénti dilettáns, párthivatalnok főnökei felett is pálcát tör. A tör-
ténések okainak világos feltárása mellett, szinte átsüt az igazság a könyvön. Egy emberi dráma
katarzisa utáni lelki megtisztulás örömérzése uralkodik el szinte az olvasón.
Filozófiai gondolkodáshoz szokott olvasónak szánta az író a könyv utolsó 50 oldalát. Ez, élete
legjobb cikkeinek válogatott gyűjteménye. Csemegézhetünk itt „az emberi szellem süllyedéséről”,
annak okairól, a „püspöki körlevélről” a „demokrácia, liberalizmus kritikájáról,” a „bolsevista
holokausztról” csakúgy, mint „a magyar szellem önvédelmét erősítő gondolatok” aforizmáiról.
Végül, az alsó- és középfokú-oktatás megjavítását célzó javaslatairól olvashatunk.
Szerintem, minden gyakorló pedagógusnak és tanárjelöltnek ismernie kellene ezt a könyvet.
/Ugyanezt állítja MDF-es volt miniszterünk is!/ Ennek ellenére agyonhallgatás volt e hiányt-
pótló könyv reakciója. Ahogyan a szerző az előszóban megjósolta: „az igazságnak az az is-
mertető jele, mihelyt mutatkozni kezd, máris üldözik!” Úgy látszik, rosszul lett megválasztva
a könyv címe. Az oktatásügy és a szellemi élet „vörös vírussal megfertőzött”,helyükön maradt
vezetői ódzkodnak még ma is, minden a múltat bíráló hangtól. Például: miután a Pécsi Tudomány
Egyetem néhány vezető oktatója elolvasta a könyvet, „indexre tették”:bevitték az Iskolaszövet-
kezet könyvesboltjának a raktárába, nehogy a hallgatókat megmételyezze.
A Köznevelés Szerkesztősége is hasonlóképpen járt el. Nemcsak hogy nem köszönték meg a
küldött tiszteletpéldányt, de a könyvismertetésre felkért levelet is figyelmen kívül hagyták.
Úgy látszik, hogy a folyóiratukban közölt leszbikus hirdetést előnyösebbnek tartották ennél az
erkölcsi példamutatást sugárzó könyvnél.
Összefoglalva: a szerző a globalizálódó világ tanártípusa ellentettjének az archetipusa. Érthe-
tőbben: a hajlíthatatlan jellemű, maradandó értékeket és minőségi oktatást-nevelést nyújtó peda-
gógus az eszményképe. Ebből kifolyólag a szóbanforgó könyv maradandó alkotás.
Pécs, 2001. február -én.
/Dr. Berki Mihály/
nyugállományú vezérőrnagy, hadtörténész
|